Monday 8 June 2015

Menghayati Konsep Takaful

Salam sejahtera,

Sesetengah dari kita apabila di tanya tentang Takaful akan cuba mengelak diri dari terus berbual. Saya kurang pasti apa yang terfikir difikiran mereka apabila mendengar perkataan takaful. Apakah imej yang tergambar di fikiran mereka ini bila mana di tanya "Dah ada takaful ke belum?"


Mungkin mereka ini beranggapan takaful adalah SCAM, takaful adalah menipu, dan sebagainya. Namun saya beranggapan baik dan bagi saya ramai lagi yang kurang memahami tentang konsep takaful.

Di bawah ini saya sertakan artikel dati website IKIM yang bertajuk keperluan menghayati konsep takaful.

Takaful diasaskan dengan konsep tolong-menolong. Dalam amalan tradisi masyarakat tempatan, tolong-menolong menjadi aspek penting dalam kehidupan. Ia merupakan satu fitrah kehidupan manusia. Manusia yang mempunyai kelebihan dan kepandaian yang berbeza-beza sentiasa memerlukan antara satu sama lain. Dengan tolong-menolong, mereka bukan sahaja dapat memenuhi hajat individu bahkan dapat meringankan beban kehidupan dengan ada sokongan dan bantuan daripada individu yang lain. Contoh terbaik dalam aspek tolong-menolong di kalangan masyarakat kita ialah tabung khairat kematian... Baca seterusnya di link di bawah

Keperluan menghayati konsep takaful

Selepas membaca artikel, anda boleh memberikan komen apa sahaja berkenaan Takaful.

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment