Thursday 24 September 2015

SELAMAT HARI RAYA AIDIL ADHA

Salam sejahtera,

Selamat Hari Raya Aidil Adha
Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidil Adha kepada semua umat Islam di seluruh dunia. 

Semoga kita sama-sama saling bermaafan dan menghayati makna kurban sebenarnya. Aamiin...

Seperti yang kita sedia maklum Hari Raya Aidil Adha atau Hari Raya Qurban adalah bersempena peristiwa Nabi Allah Ibrahim di perintahkan oleh Allah untuk menyembelih anaknya Nabi Ismail. 

Yang mana akhirnya Allah telah menukar Nabi Ibrahim dengan seekor kibas.

Apa yang ingin saya katakan di sini adalah keimanan yang begitu hebat yang dipunyai oleh Nabi Allah Ibrahim. 

Selain dari itu cuba kita luaskan skop pandangan kita.

Cuba kita fikirkan atau kenangkan ada tak orang yang pernah berkorban untuk kita? errr... rasa macam tak de...tapi sebenarnya ada.

Yang pertama sekali adalah ibu kita, ibu kita berkurban sewaktu mengandungkan kita, melahirkan kita dan membesarkan kita.

Yang kedua bapa kita. Sebagai bapa, bapa kita telah berkurban untuk mencari nafkah untuk memberi makan , pakai, pelajaran dan sebagainya.

Dah juga guru-guru kita yang pernah mengajar kita. Saya percaya guru-guru yang pernah mengajar saya telah membuat pengorbanan dalam mendidik saya dari kecil hingga lah ke menara gading.

Jadi selain dari kita menghayati peristiwa Nabi Allah Ibrahim, saya rasa kita patut juga mengingati insan-insan yang telah berkorban untuk kita.

Hanya Allah yang dapat membalas pengorbanan mereka. Aamiin


No comments:

Post a Comment