Monday 1 June 2015

Kisah untuk renungan

Salam sejahtera,

Alhamdulillah sekarang anda mempunyai kerjaya yang boleh dibanggakan. Gaji pun bagus, dapat sediakan rumah 2 tingkat dengan 4 bilik. Di situlah isteri dan 3 orang anak tinggal.

Setiap tahun sekurang-kurangya 2 kali anda bawa keluarga anda pergi melancung dalam negara atau pun luar negara. Setiap kali cuti sekolah anda akan cuba sedaya upaya luangkan anda untuk pergi bercuti dengan keluarga, tak kisahla dalam negara atau pun luar negara. Sebab yang penting anda dapat bersama isteri tercinta dan 3 orang anak yang comel2. Anda percaya 'quality time' sangat penting dalam membesarkan keluarga anda.

Anak yang pertama akan menhadapi UPSR pada tahun ini, yang kedua dalam darjah 3. Manakala yang bongsu pula berusia 5 tahun. Kesemuanya mempunyai cita-cita tinggi. Yang pertama ingin menjadi angkasawan…kerana terpengaruh dengan kejayaan angkasawan Malaysia yang pertama  iaitu Dr. Sheikh Muszaphar Shukor Al Masrie bin Sheikh Mustapha. Anak yang kedua pula bercita-cita menjadi Doktor manakala yang ketiga masih belum mengetahui apa itu cita-cita. Setiap kali di tanya akan berubah lah cita-citanya…maklumla budak lima tahun.

Untuk memastikan cita-cita anak anda tercapai anda sanggup menghantar anak anda ke private school yang mempunyai rekod keputusan peperiksaan yang baik. Tusion juga anda tidak lupa, disamping kelas agama.

Seboleh-bolehnya anda tidak mahu menyusahkan isteri anda, jadi pengankutan pergi balik sekolah, tusyion serta kelas agama semuanya anda bayar transport company.

Anda selalu bersyukur dengan apa yang anda ada. Setiap kali lepas solat, anda tak pernah lupa untuk menyatakan betapa bersyukurnya anda dengan apa yang Allah kurniakan. Dan anda berdoa agar apa yang anda dapat sekarang di kekalkan.

Sebagai seorang anak  yang terdidik dengan akhlak yang baik, anda tidak melupakan kedua ibu dan bapa anda.
Anda selalu mendoakan mereka, anda selalu mungirimkan wang sebanyak RM1000 sebulan untuk  kedua org tua anda. Sebulan sekali pasti anda akan menjengok mereka di kampong. Kalau talipon tu memang hari-hari anda talipon bertanya khabar.

Rumah di kampong pun anda dah baiki dan begitu selesa sekali kedua ibu dan bapa anda tinggal di dalamnya.

Orang-orang kampong memuji kedua orang tua anda kerana mempunyai anak yang mengenang jasa kedua orang tua, sedikit sebanyak anda merasa bangga juga bila pujian itu sampai ketelinga anda, walaupun anda tahu itu adalah kurniian dari Allah. Tanpa kurniaan dari Allah mana mungkin anda akan mengecapi semua ini.

Langit tidak selalu cerah, air laut pun ada pasang surutnya begitu jugalah dengan kehidupan. Suatu hari anda mendapat kemalangan dan anda lumpuh…

Anda terlantar di hospital selama sebulan dan tinggal dirumah selepas itu. Isteri anda kena menguruskan anda serta anak-anak. Wang simpanan anda boleh la bertahan selama 6 bulan.

Nasib baik kos hospital ditanggung oleh majikan anda dahulu. Kerana selepas anda disahkan lumpuh selama-lamanya syarikat telah menghantar notis memberhentikan anda dari syarikat dengan sedikit pampasan. Dengan duit pampasan dan simpanan anda boleh la keluarga anda bertahan selama setahun.

Oh ya anda terlupa yang anda ada membuat simpanan di Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP). Isteri anda perlu pergi ke Pejabat KWSP untuk menguruskan process pengeluaran. Pada masa yang sama perlu menguruskan anda, ya lah anda tidak mampu menguruskan diri anda sendiri. Segala-galanya memerlukan bantuan isteri anda, dari mandi, buang air, makan dan solat dan lain-lain lagi.

Anak-anak juga perlu kesekolah., makanan perlu disediakan. Itu belum lagi dengan kerenah anak-anak yang bergaduh sesama sendiri, hari-hari anak akan tanya mengapa ayah jadi macam itu, bila ayah anak sembuh dan macam-macam lagi soalan.

Hutang pinjaman rumah dan kereta perlu di bayar. Disebabkan anda tidak percaya kepada insuran/takaful anda tidak membuat MRTA semasa membeli rumah. Dalam kesibukan isteri anda dengan aktiviti seharian menguruskan rumah tangga berseorangan, isteri anda perlu pergi ke Pejabat KWSP untuk menguruskan pengeluaran wang KWSP anda. Ye lah wang simpanan semakin berkurang, perbelanjaan harian pulan semakin bertambah. Ini disebabkan kos ubat ubatan dan 'maintenance' diri anda yang nak tak nak perlu di sediakan.

Maka terkial-kial la isteri anda menguruskan semua itu. Untuk menguruskan pengeluaran KWSP anda, isteri anda perlu pergi ke pejabat KWSP berulang kali…aduhhh…macam-macam kerenah birokrasi.

Di sebabkan aktiviti harian isteri anda bertambah dan kepala yang berserabut memikirkan hal keluarga, isteri anda jatuh sakit…aduhh…jem di buatnya.

Yelah memang ada adik beradik  yang datang menolong, menghulurkan sekeping dua note berwarna merah, tapi setakat itu jelah. Tak cukup untuk meneruskan kehidupan anda. Memang anda telah membuat 'ádjustment' dari segi life style kehidupan anda sebelum ini…itu pun kerana terpaksa. Apa akan terjadi tahun hadapan, 5 tahun akan datang…serabut kepala anda memikirnya.

Macamana cita-cita anak-anak anda, macamana ibu bapa anda di kampung, kalau sebelum ini anda dapat mengirimkan RM1000 sebulan, tapi kini…

Anda terpaksa mengakui anda bukan lagi seorang hero untuk keluarga anda dan juga ibu bapa anda, sebaliknya anda merupakan tanggungan, bebanan atau pun liability kepada orang yang anda sangat sayangi…

Di sini lah pentingnya anda mempunyai atau pun membuat INCOME REPLACEMENT. Dengan income replacement keluarga anda akan dapat menikmati apa yang mereka nikmati semasa anda sihat. Of course anda masih lumpuh, tetapi isteri anda tidak berserabut kepalanya memikirkan masalah keewangan kerana setiap bulan anda masih lagi mendapat income seperti mana anda sihat dan bekerja walaupun sekarang anda sudah tidak bekerja.

No comments:

Post a Comment